China Secara Rahsia Letak “Sekatan Teknikal” Pada Dron Keluarannya

Dalam pendedahan yang tersebar di seluruh dunia, Haluk Bayraktar dari Baykar Technology berkata beliau diberitahu oleh operator-operator dron buatan China bahawa Beijing telah meletakkan "sekatan teknikal" terhadap dron keluaran syarikat negara itu bagi memastikan ia tidak berkemampuan melaksanakan beberapa tugas yang boleh mengancam "keselamatannya" sendiri.

(DEFENCE SECURITY ASIA) – – Dalam temuramah dengan media asing,  ketua pegawai eksekutif Baykar Technology, Haluk Bayraktar telah membuat pendedahan yang mengemparkan dengan mendakwa bahawa China secara senyap-senyap telah meletakkan “sekatan teknikal” terhadap dron-dron buatannya.

Syarikat Baykar Technology daripada Turki, merupakan pihak yang bertanggungjawab membangunkan dron Medium Altitude Long Endurance (MALE) “Bayraktar TB2” dan dron High Altitude Long Endurance (HALE) “Akinci”.

Dalam pendedahan yang tersebar di seluruh dunia, Haluk berkata beliau diberitahu oleh operator-operator dron buatan China bahawa Beijing telah meletakkan “sekatan teknikal” terhadap dron keluaran syarikat negara itu bagi memastikan ia tidak berkemampuan melaksanakan beberapa tugas yang boleh mengancam “keselamatannya” sendiri.

Dron Wing Loong” 

 

Haluk berkata China telah meletakkan “sekatan teknikal” itu secara rahsia untuk mengelakkan negara-negara pengguna dron itu daripada mengetahuinya.

Ketua Pegawai Eksekutif Baykar Technology itu berkata apa yang dilakukan oleh China dalam isu “sekatan teknikal” terhadap dron-dron buatannya itu adalah sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku.

Dakwaan oleh Haluk tentang dron-dron buatan China itu bukanlah sesuatu yang baru kerana sebelum ini terdapat juga dakwaan bahawa Beijing enggan menjual dron-dronnya kepada negara-negara tertentu berhampiran dengannya di atas alasan keselamatan.

Beijing bagaimanapun enggan mendedahkannya.

Beliau juga mengkritik kemampuan dron-dron buatan China yang banyak dieksport ke negara-negara di Timur Tengah dan mendakwa bahawa negara-negara terbabit kini bertukar menjadi pengguna dron buatan Turki selepas dron buatan Beijing itu berhadapan dengan masalah berkaitan teknikal dan keupayaan.

Turki katanya, telah berjaya mengatasi China dalam eksport dron-dron tentera ke negara-negara di Timur Tengah.

Pesawat tanpa pemandu “Bayraktar TB2”

 

Sementara itu seorang penganalisis pertahanan, Amelia Smith ketika ditanya oleh portal pertahanan “Eurasian Times” mengakui bahawa China sememangnya berkemampuan meletakkan”sekatan teknikal” terhadap dron-dron buatan negara itu.

“Sejak dron-dron itu perlu mengetahui tentang kedudukannya sekira ia terputus hubungan dengan stesen daratnya, maka fungsi yang sama juga boleh memaksa dron itu untuk berpatah-balik dan terbang ke arah bertentangan sekiranya ia berada dalam kedudukan tertentu berhampiran atau melintasi sempadan China, ” kata beliau.

Seorang lagi penganalisis pula berkata bahawa syarikat pembuat dron komersial terkenal China iaitu DJI telah mengemaskini software dron itu bagi memastikan ia tidak boleh terbang di Syria dan Iraq ketika negara-negara itu dilanda konflik.

Dalam konflik di Ukraine, syarikat DJI daripada China itu telah menawarkan untuk meletak “geo-fencing” untuk mengelak dron-dron buatannya daripada terbang di Ukraine tanpa mengira identiti operatornya. – – DSA

DOWNLOAD APPS DEFENCE  SECURITY ASIA

 

Sebarang pertanyaan tentang pengiklanan, boleh hubungi admin di/To advertise can contact admin at: haikalhamas73@gmail.com

 

Baykar TechnologyChinaDronfeaturedHaluk Bayraktar
Comments (0)
Add Comment