Defence Security Asia
Informasi Pertahanan Anda

19 Pesawat Russia, China Adakan Latihan Berhampiran Korea Selatan Dan Jepun

0 493

(DEFENCE SECURITY ASIA) – Jepun dan Korea Selatan mengerah jet-jet pejuang mereka untuk mengawasi 19 sebuah pesawat pengebom dan jet pejuang Russia dan China yang mengadakan latihan berhampiran ruang udara mereka.

Kesemua jet pejuang dan pesawat pengebom Russia terbabit dipercayai mengadakan latihan bersama di Laut Jepun dan Laut China Timur.

pesawat
Pesawat pengebom H-6K milik Tentera China.

Menurut pihak tentera Korea Selatan, mereka mengesan empat buat pesawat China telah memasuki zon pertahanan udara Korea Selatan diikuti oleh 15 buah pesawat Russia.

Bagaimanapun kesemua pesawat-pesawat milik Russia dan China tidak menceroboh ruang udara Korea Selatan tetapi cuma sekadar memasuki zon pertahanan udara Korea Selatan dan Jepun di Laut Jepun dan Laut China Timur. “Insiden itu dipercayai adalah hasil daripada latihan bersama di antara China dan Russia tetapi pihak kami akan mengadakan analisis lanjut mengenainya,” kata pihak tentera Korea Selatan.

pesawat
Peta dikeluarkan oleh Kementerian Pertahanan Jepun menunjukkan laluan yang diambil oleh pesawat Russia dan Korea Selatan.

Menurut Kementerian Pertahanan Russia, dua buah pesawat pengebom strategik miliknya TU-95 dan empat buah pesawat pengebom China, H-6K melakukan rondaan bersama di peairan Jepun dan Laut China Timur.

“Pesawat-pesawat kedua-dua buah negara (Russia dan China) bertindak selaras dengan undang-undang antarabangsa dan mereka tidak sesekali dibenarkan untuk menceroboh ruang udara negara terbabit,” kata Kementerian Pertahanan Russia.

Ia juga berkata, latihan bersama Russia dan China itu tidak mensasarkan “mana-mana negara ketiga.”

pesawat
Pesawat amaran awal A-50U milik tentera Russia.

Menurut Kementerian Pertahanan Russia, pesawat-pesawat pejuang Sukhoi SU-35 mengiringi pesawat-pesawat pengebom dan pesawat amaran awal, A-50U.

Ia juga berkata, pesawat pejuang F-15 milik Jepun juga dikerah untuk mengawasi latihan itu.

Kementerian Pertahanan Jepun mengeluarkan peta yang menunjukkan laluan pesawat-pesawat China dan Russia.

Ia menunjukkan pesawat-pesawat terbabit menggunakan laluan di Pulau Ryukyu dan Terusan Korea yang terletak diantara Korea Selatan dan Jepun.

— DEFENCE SECURITY ASIA

 

 

Comments
Loading...