(VIDEO) Syarikat Roketsan dari Turkiye Cadangkan Peluru Berpandu Anti-Kapal “ATMACA” Untuk TLDM

(VIDEO) Pengurus Wilayah Asia Tengah dan Timur Jauh Roketsan, Cumhur Murat Boz berkata pihaknya telah pun memulakan rundingan dengan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) mengenai prospek memperkenalkan peluru berpandu anti-kapal "ATMACA" kepada kapal-kapal perang Malaysia.

(DEFENCE SECURITY ASIA) — Syarikat pertahanan Turkiye, Roketsan mencadangkan supaya peluru berpandu anti-kapal “ATMACA” yang baru dibangunkannya, dibekalkan kepada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dalam usaha untuk memecahkan penguasaan peluru berpandu anti-kapal buatan Perancis di pasaran Malaysia.

Pengurus Wilayah Asia Tengah dan Timur Jauhnya Cumhur Murat Boz berkata pihaknya telah pun memulakan rundingan dengan TLDM mengenai prospek memperkenalkan peluru berpandu anti-kapal kepada kapal perang Malaysia.

“Kami sedang berunding dengan Tentera Laut Diraja Malaysia untuk perolehan ATMACA, tetapi kami juga sedang menunggu kontrak antara Turkiye Savunma Teknolojieri Muhendiskil (STM) dan Tentera Laut Diraja Malaysia untuk ditandatangani (bagi kemungkinan perolehan Kapal Misi Littoral Batch II ).

“Kami pasti TLDM akan membuat keputusan untuk mendapatkan peluru berpandu anti-kapal ATMACA ,” katanya dalam temuramah dengan media tempatan di luar pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) dan Keselamatan Negara (NatSec) Asia 2024.

Selama beberapa dekad, kebanyakan kapal perang TLDM menggunakan peluru berpandu anti-kapal “EXOCET” yang dibangunkan oleh syarikat pertahanan Eropah, MBDA, namun sekiranya Malaysia menandatangani kontrak dengan STM untuk perolehan Kapal Misi Littoral Batch II, ia mungkin akan melihat kemasukan peluru berpandu anti-kapal buatan Turki ke pasaran Malaysia.

 Terdahulu dalam temu bual berasingan dengan Bernama pembuat kapal Turki, STM menyatakan keyakinannya mengenai perjanjian pembekalan Littoral Mission Ships Batch II kepada TLDM, dengan kapal perang itu akan berasaskan reka bentuk Corvettes kelas Ada.

Pengurus besar STM Ozgur Guleryuz berkata perbincangan dengan TLDM dan Kementerian Pertahanan Malaysia (Mindef) telah berjalan lancar selama hampir dua tahun.

“Insya-Allah kami berharap dapat menandatangani Memorandum Persefahaman (dengan TLDM) tidak lama lagi (berhubung pembekalan Littoral Mission Ship Batch II),” katanya.

Dalam satu lagi bukti keupayaan dan kebolehpercayaan peluru berpandu anti-kapal “ATMACA”, Boz berkata Tentera Laut Turki telah memilih untuk menggantikan semua peluru berpandu anti-kapal “Harpoon” buatan AS yang digunakan oleh kapal perangnya dengan peluru berpandu anti-kapal Roketsan yang dibangunkan tempatan.

Beliau juga berkata apabila tentera laut serantau meningkatkan keupayaan mereka dan memperoleh aset baharu selaras dengan persekitaran keselamatan yang berubah pantas, permintaan untuk peluru berpandu anti-kapal akan meningkat.

Peluru berpandu anti-kapal “ATMACA”

 

“Terdapat juga permintaan besar untuk peluru berpandu anti-kapal terutamanya di rantau Asia Pasifik dan di bahagian lain di dunia. Kami pasti, sangat gembira dan yakin dengan produk kami,” katanya sambil menambah kebanyakan produk yang dibangunkan oleh Roketsan telah terbukti di medan tempur.

Januari lepas Indonesia dilaporkan memberikan kontrak kepada syarikat tempatannya, PT Republik Defensindo, untuk memperoleh 45 unit peluru berpandu anti kapal ‘ATMACA’, menjadikan ia negara Asia Tenggara yang pertama di luar Turkiye membeli peluru berpandu anti-kapal.

Dengan berat 750kg, peluru berpandu anti-kapal “ATMACA” yang dicadangkan kepada TLDM menggunakan Sistem Navigasi Inersia (INS) dan Sistem Kedudukan Global (GPS) yang membolehkannya menyerang sasaran sehingga 280km jauhnya dengan tepat.

Roketsan telah membangunkan peluru berpandu anti-kapal “ATMACA” selama 10 tahun dan hanya mendedahkan peluru berpandu itu kepada umum pada tahun 2019. — DSA

featuredMalaysiaRoketsanTurkiye
Comments (0)
Add Comment