(VIDEO) Saksikan Keberanian Pejuang Palestin Meletupkan Kereta Kebal Israel Dari Jarak “Ground Zero”

(VIDEO) Video yang kini viral di media-media sosial antarabangsa menunjukkan dua orang anggota Hamas dengan berani berlari ke arah kereta kebal itu sambil membawa bahan letupan dan meletakkannya di atas badan kereta kebal seberat lebih daripada 60 tan ini dan meletupkannya.

(DEFENCE SECURITY ASIA) – Kumpulan bersenjata Hamas telah mengeluarkan video  menunjukkan bagaimana  dua orang anggotanya telah dengan berani menyerang hendap sebuah kereta kebal Merkava milik tentera Israel daripada kedudukan yang amat dekat dan meletupkannya.

Ia disifatkan sebagai tindakan yang amat berani oleh pejuang Hamas itu yang menyerang kereta kebal Israel itu daripada kedudukan “ground zero”.

Video yang kini viral di media-media sosial antarabangsa menunjukkan dua orang anggota Hamas dengan berani berlari ke arah kereta kebal itu sambil membawa bahan letupan dan meletakkannya di atas badan kereta kebal seberat lebih daripada 60 tan ini.

Selepas meletakkan bahan letupan itu, kedua-dua pejuang Hamas itu telah melarikan diri ke arah runtuhan bangunan berhampiran dengan lokasi kejadian di Gaza tanpa dapat dikesan oleh krew kereta kebal Israel itu.

Beberapa saat selepas itu, bahan letupan yang diletakkan di atas kereta kebal Merkava itu meletup dan memusnahkan kereta kebal Israel yang sering digembar-gemburkan oleh Angkatan Tentera Israel (IDF) sebagai di antara terbaik di dunia.

Tidak dapat dipastikan nasib krew kereta kebal Merkava Israel itu, sama ada mereka terselamat di dalam insiden serang hendap itu.

Penganalisis pertahanan menyatakan kejadian serangan hendap oleh dua orang pejuang Hamas itu berlaku di tengah-tengah bandar Rafah yang terletak di selatan Gaza.

Sehingga kini pihak tentera Israel belum memberikan sebarang kenyataan terhadap penyiaran video tentang serangan jarak dekat pejuang Hamas terhadap sebuah kereta kebal Merkava di suatu lokasi tidak dapat dipastikan di Gaza.

Namun bagi para netizen yang menonton video insiden serangan terhadap kereta kebal Merkava daripada kedudukan “ground zero” itu adalah, ia menunjukkan keberanian yang amat sangat ditunjukkan oleh dua orang pejuang Hamas.

Selain itu ia juga menunjukkan bagaimana mudahnya pejuang-pejuang Hamas dapat merapati dan menyerang kereta-kereta kebal dan kenderaan perisai Tentera Israel apabila mereka bertempur dalam pertempuran urban sebagaimana yang berlaku di beberapa bahagian Gaza.

Sebagaimana yang dapat dilihat menerusi video-video yang disiarkan oleh kumpulan Hamas, pejuang-pejuang mereka daripada celahan runtuhan bangunan dan bersenjatakan Rocket Propelled Grenade (RPG) telah dapat menghampiri kereta-kereta kebal dan perisai milik tentera Israel dengan mudah, tanpa dapat dikesan dan seterusnya memusnahkannya.

Sebaik sahaja mereka melepaskan tembakan daripada RPG mereka, pejuang-pejuang Palestin akan menghilangkan diri, meninggalkan kereta-kereta kebal dan kereta perisai Israel dalam keadaan terbakar atau rosak terus selepas dibedil.

Beberapa hari lalu, akhbar berbahasa Hebrew Israel “Maariv” menyatakan bahawa kira-kira 500 buah kenderaan perisai milik tentera Israel mengalami kerosakan akibat dibedil oleh pejuang Palestin sejak konflik di Semenanjung Gaza tercetus pada Oktober pada tahun lepas.

Akhbar berbahasa Hebrew Israel itu berkata bahawa beberapa dozen daripada kenderaan perisai itu yang rosak tidak boleh diperbaiki lagi dan dilupuskan daripada perkhidmatan angkatan tentera negara itu.

Kereta kebal Merkava Israel

 

Pihak tentera Israel telah menubuhkan dua buah pusat lojistik di dalam Semenanjung Gaza untuk memperbaiki kenderaan-kenderaan miliknya yang rosak akibat konflik dengan kumpulan pejuang Palestin termasuk kereta perisai dan kereta kebal.

Akhbar Maariv Israel itu juga melaporkan bahawa anggota tenteranya yang bertanggungjawab memindahkan kenderaan-kenderaan itu ke Semenanjung Gaza berada di dalam keadaan yang tertekan daripada segi fizikal dan mental. — DSA

 

 

featuredGazaIsraelMerkava
Comments (0)
Add Comment