Defence Security Asia
Informasi Pertahanan Anda

Indonesia Hutang US$548 Juta (RM2.2 Bilion) Projek Pesawat KF-X

0 760

(DEFENCE SECURITY ASIA) – Indonesia masih berhutang sebanyak US$548 juta (RM2.2 bilion) dengan Korea Selatan berkaitan dengan yuran pembangunan pesawat pejuang “Korean Fighter Xperiment” (KFX).

Disebabkan kegagalan Jakarta membayar yuran pembangunan bagi projek pesawat KFX, pembabitan negara Asia Tenggara di dalam projek itu terumbang-ambing.

 

KFX

Anggota politik Korea Selatan yang mendedahkan jumlah yang gagal dibayar oleh Indonesia itu juga berkata negara itu hanya membayar penuh yuran pembangunan pesawat masa depan itu sebanyak US$45 (RM184 juta)juta pada 2016.

Pada tahun kedua, Jakarta sepatutnya membayar US$167 juta (RM684 juta) dalam kos pembangunan pesawat itu kepada Seoul tetapi hanya membayar sebanyak US$40 juta (RM164 juta), manakala pada 2018 dan 2020, ia langsung tidak membayar apa-apa bayaran kepada Korea Selatan, sekaligus menyebabkan pembabitan Indonesia dalam projek itu dipertikaikan.

KFX

Pada 2019, Indonesia membayar US$160 juta (RM656 juta) daripada US$172 juta (RM705 juta) yang dikehendaki untuk kos pembangunan pesawat KFX.

Pada Sept lepas, Kementerian Pertahanan Indonesia mengatakan ia akan mengadakan rundingan semula dengan Korea Selatan tentang pembabitan mereka di dalam projek pembangunan pesawat pejuang itu.

Jurucakap kementerian Dahnil Anzar Simajuntak berkata kerajaan akan terus mengadakan rundingan tentang pembabitan negara itu dalam program pembangunan pesawat KFX.

KFX

Beliau berkata, kedua-dua negara telah bersetuju untuk mengurangkan pembabitan Indonesia dalam program itu daripada 20 peratus kepada 15 peratus, tetapi sehingga kini pembabitan negara itu adalah pada tahap 18 peratus.

Kedua-dua negara menandatngani perjanjian mengenai usahasama itu pada 2015 dan dijangkakan pada 2019, prototaip pertama KFX akan dihasilkan.

PT Dirgantara di Bandung sepatutnya menghasilkan prototaip KFX yang kelima dan pada 2025 pesawat itu sepatutnya sudah operasional.

— DEFENCE SECURITY ASIA

Comments
Loading...