Pesawat Su-30MKM TUDM Perlu Dilengkapi Pod Sasaran Generasi Baru “TALIOS”

Pod sasaran generasi baru (New Generation Targeting Pod) “TALIOS” Atau (Targeting Long Range Identification Optronic System) itu telah dibangunkan oleh firma Thales dan ia lebih berkemampuan daripada pod sasaran “Damocles” yang digunakan oleh varian pesawat Rafale sebelum ini serta pesawat Sukhoi Su-30MKM milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

(DEFENCE SECURITY ASIA) – Dalam usaha untuk meningkatkan lagi kemampuan membidik sasaran dan keberkesanan aspek pemantauan oleh pesawat pejuang Rafale, pihak Defense Procurement Agency (DGA) Perancis telah memperolehi pod sasaran (targeting pod) generasi baru dipanggil “TALIOS” (Targeting Long Range Identification Optronic System) untuk digandingkan dengan pesawat pejuang omni-role generasi 4.5 itu.

Pihak agensi perolehan pertahanan Perancis itu telah memesan 21 buah pod sasaran “TALIOS” untuk digandingkan dengan pesawat-pesawat Rafale yang kini digunakan oleh Tentera Udara dan Tentera Laut Perancis.

Perolehan baru itu adalah unutk menambah perolehan 46 buah pod sasaran “TALIOS” yang dibuat sebelum ni, menjadikan keseluruhan pod sasaran generasi terbaru dimiliki oleh Tentera Udara Perancis pada ketika ini adalah 67 buah.

Pod sasaran generasi baru “TALIOS” ini dibangunkan oleh syarikat Thales dan ia lebih berkemampuan daripada pod sasaran “Damocles” yang digunakan oleh varian pesawat Rafale sebelum ini.

Pod sasaran “Damocles” turut sama digunakan oleh pesawat-pesawat Sukhoi Su-30MKM dan mana tahu sekiranya mempunyai peruntukan semasa program Mid Life Upgrade (MLU), maka pesawat pejuang TUDM itu boleh dipasang dengan pod sasaran generasi baru “TALIOS.”

Pod sasaran “TALIOS” yang dibangunkan oleh syarikat Thales.

 

Gandingan di antara pesawat pejuang Su-30MKM TUDM dengan pod sasaran “TALIOS” generasi baru yang dibangunkan oleh firma Thales, sudah semestinya akan menambah bisa pesawat pejuang utama negara itu.

“TALIOS” telah pun digunakan oleh varian terkini pesawat Rafale yang digunakan oleh Tentera Udara dan Tentera Laut Perancis, serta varian F4 yang bakal dioperasi oleh negara itu serta pelangganya yang lain termasuk Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Indonesia.

Rafale F4 adalah varian terkini pesawat pejuang onmi-role.

Varian pesawat Rafale F4 itu akan dilengkapi dengan Sistem Prognosis dan Diagnostic Aid yang baru yang memperkenalkan kemampuan predictive, sistem kawalan enjin yang baru (engine control unit) dan lain-lain sistem yang berdasarkan kepada penyelesaian Big Data dan AI (Artificial Intelligence).

Antara keupayaan-keupayaan baru yang melengkapi varian pesawat pejuang baru Rafale F4-1 adalah radar AESA (Advanced Electronically Thales Scanned Array) RBE2 dan  sistem peperangan elektronik Spectra (Self-Protection Equipment Countering Threats to Rafale Aircraft) .

Menurut naib presiden eksekutif Thales Land and Air System Christophe Salomon, pod sasaran dan pemantauan “TALIOS” itu akan memberikan Angkatan Tentera Perancis kelebihan ketika melaksanakan misi dan operasi di lapangan.

Imej yang dihasilkan daripada pod sasaran “TALIOS”.

 

“Juruterbang pesawat pejuang Rafale mampu membuat keputusan yang lebih baik dengan lebih cepat di waktu yang amat genting ketika dalam misi untuk mengesan, mengklasifikasi dan membedil sasaran serta menilai semula hasil daripada serangan itu,” katanya.

Kesemua fungsi pada pod sasaran “TALIOS” itu boleh dilakukan pada waktu siang atau malam atau pada waktu cuaca yang buruk.

Syarikat Thales mula menguji pod sasaran dua dalam satu (two-in-one) “TALIOS” pada 2016 menggunakan konsep open architecture dan “plug and fight” untuk keperluan pesawat pejuang masa kini dan masa depan.

Fungsi-fungsi tambahan boleh diaplikasikan apabila terdapat keperluan oleh angkatan tentera.

Pod sasaran generasi baru “TALIOS” yang dibangunkan oleh firma Thales.

 

JOM!!!!! TEKAN DI SINI UNTUK MUAT-TURUN APPS DEFENCE  SECURITY ASIA DI GOOGLE PLAY STORE

 

Pod sasaran “TALIOS” telah pun diterima oleh agensi perolehan Perancis itu pada 2018 untuk digunakan oleh pesawat-pesawat pejuang Rafale pada masa ini.

Pod sasaran generasi baru ini akan membolehkan pesawat Rafale F4 untuk melaksanakan misi pemantauan dan serangan udara/darat dalam suasana peperangan yang saling berkait (linked environment).

“TALIOS” boleh memeriksa kawasan yang luas untuk mencari dan mengesan sasaran sebelum membedil dan memusnahkannya.

Dengan sensor beresolusi tinggi dan pemaparan visual tentang keadaan semasa dalam bentuk berwarna, ia akan hanya memudahkan tugasan dipikul oleh juruterbang yang sudah semestinya semakin rumit dan suasana yang semakin kompleks. — DSA

Jom!!!! follow TwitterTelegramFacebook dan download Apps Defence Security Asia di Google Playstore

 

 

DamoclesfeaturedRafaleSu-30MKMTaliosTUDM
Comments (0)
Add Comment