(VIDEO) Kehadiran Aset Maritim Negara Elak Berulangnya Kes Batu Puteh – Menteri Pertahanan

(VIDEO) Menteri Pertahanan Malaysia itu mengulas dakwaan sekumpulan nelayan tempatan tentang kehadiran kapal pengawal pantai China di sekitar Terumbu Sahap, Gugusan Beting Patinggi Ali baru-baru ini.

(DEFENCE SECURITY ASIA) – Kehadiran aset-aset maritim negara mengawasi perairan negara secara berterusan “24 jam tujuh hari seminggu” adalah penting untuk mengelak berulang insiden “Batu Puteh” terhadap negara,  menurut Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Beliau berkata demikian kepada media-media tempatan hari ini tentang dakwaan sekumpulan nelayan tempatan tentang kehadiran kapal pengawal pantai China di perairan sekitar Terumbu Sahap di Sarawak baru-baru ini.

“Ini (kehadiran berterusan aset maritim negara) untuk kesan kalau ada (kejadian) luar biasa atau kapal perang dari negara lain.

“Laluan China Selatan adalah kawasan bebas dilalui sesiapa. (Namun) apabila ‘parking’ (bersauh)…kapal negara asing itu boleh dianggap menceroboh.”

“Maknanya kalau mereka (tentera) tak ada, akan jadi macam Batu Puteh, kedaulatan kita habis (hilang),” kata Mohamed Khaled kepada media-media tempatan itu, tentang keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) pada 2008 yang menafikan kedaulatan Malaysia terhadap Batu Puteh, walaupun batuan itu terletak berhampiran dengan pesisir pantai Malaysia.

Sebaliknya, ICJ yang berpangkalan di The Hague, Belanda memberikan kedaulatan Batu Puteh (Pedra Branca) itu kepada Singapura, walaupun ia terletak jauh daripada republik itu.

Sementara itu, Terumbu Sahap terletak di Gugusan Beting Patinggi Ali yang terletak di dalam kawasan perairan Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) Malaysia sebagaimana mengikut UNCLOS (United Nations Convention on the Law of the Sea).

Beting Patinggi Ali terletak kira-kira 84 batu nautika (155km) daripada pantai Miri dan lebih 2,000km dari tanah besar China.

Menurut Mohamed Khaled, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) melakukan rondaan dan pemantauan berterusan 24 jam tujuh hari seminggu terhadap perairan negara termasuk di Selat Melaka, Laut China Selatan, Laut Sulawesi dan Laut Sulu.

“Ini untuk kesan kalau ada (kejadian) luar biasa atau kapal perang dari negara lain.

Sebelum ini, media melaporkan kehadiran sebuah kapal pengawal pantai China yang didakwa menghampiri bot nelayan Malaysia berhampiran Terumbu Sahap.

Kapal pengawal pantai China sedang meronda berhampiran sebuah platform minyak dan gas.
Batu Puteh kini menjadi milik Singapura.

 

Menteri Pertahanan berkata, jika berlaku pencerobohan pihaknya akan memaklumkan kepada Wisma Putra untuk tindakan selanjutnya.

Menurutnya, kapal Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) KM ‘Marlin’ telah dikerahkan dari 1 hingga 10 April di bawah Operasi Raja Laut untuk memantau pergerakan kapal China yang dikenali sebagai ‘CCG 5103’.

Menurut menteri itu, kapal Pengawal Pantai China telah beroperasi di perairan tersebut selama 11 hari sejak 30 Mac.

Pada 23 Mei 2008, Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) memutuskan Singapura mempunyai hak terhadap Batu Puteh, manakala Batuan Tengah yang terletak tidak sampai satu kilometer dari pulau itu milik Malaysia.

Selain itu, ICJ memutuskan hak milik Tubir Selatan, kira-kira empat kilometer dari Batu Puteh, akan ditentukan mengikut persempadanan perairan negara yang menguasainya. — DSA

AsetBatu Putehfeaturedmaritim
Comments (0)
Add Comment