Belanja RM256 Bilion, Tapi Hanya Dapat 187 Pesawat F-22 “Raptor”

Pada mulanya, Amerika Syarikat mahukan sebanyak lebih daripada 700 buah pesawat F-22 untuk menangani pesawat-pesawat pejuang Russia, tetapi akibat peningkatan kos yang melampau, Washington hanya membeli kurang daripada 200 buah pesawat itu.

(DEFENCE SECURITY ASIA) – Kira-kira US$64 bilion (RM256 bilion) oleh Amerika Syarikat untuk membangunkan pesawat pejuang F-22 “Raptor” yang dikatakan adalah pesawat pejuang paling canggih ketika ia memulakan operasi pada pertengahan 1990-an, tetapi apa yang negara itu dapat selepas mengeluarkan perbelanjaan besar itu?

Namun, selepas membelanjakan RM256 bilion untuk membangunkan pesawat yang direkabentuk untuk memenangi “dog fight” pertempuran di udara, Washington hanya membina 187 buah pesawat F-22 Raptor, satu jumlah yang amat kecil berbanding perbelanjaan yang dikeluarkannya.

Pada mulanya, Amerika Syarikat mahukan sebanyak lebih daripada 700 buah pesawat F-22 untuk menangani pesawat-pesawat pejuang Russia, tetapi akibat peningkatan kos yang melampau, Washington hanya membeli kurang daripada 200 buah pesawat itu.

Produksi pesawat generasi kelima “paling canggih” di dunia itu telah pun ditamatkan pada 2011 oleh syarikat pembuatnya, Lockheed Martin.

Dengan kos pembangunannya (termasuk R&D) yang mencecah RM256 bilion, kos per-unit pesawat F-22 itu dianggarkan adalah sebanyak US$330 juta (RM1.3 bilion) manakala kos satu jam penerbangannya pula adalah US$70,000 (RM280,000).

Pesawat pejuang F-22 Raptor.

 

RM280,000 untuk satu jam penerbangan F-22 Raptor berbanding US$33,000 (RM132,000) untuk menerbangkan F-35 selama satu jam.

Usaha untuk menurunkan harga per-unit pesawat F-22 sukar kerana Kongres Amerika Syarikat tidak membenarkan pesawat itu dieksport ke negara luar disebabkan teknologinya yang terlalu sensitif dan kebimbangan ia akan jatuh ke tangan pihak musuh.

Disebabkan ia tidak dibenarkan dieskport ke negara-negara luar, Lockheed Martin tidak boleh menggunakan “economy of scale” untuk menurunkan harga per-unitnya.

Banyak negara menunjukkan minat untuk membeli F-22 jika Amerika memberikan kebenaran untuk dieksport.

Sebuah pesawat pejuang F-22 “Raptor” sedang memintas pesawat pengebom Russia.

 

Antara teknologi yang amat sensitif pada pesawat F-22 adalah teknologi stealth-nya yang dikatakan jauh lebih baik daripada apa yang ada pada pesawat F-35 Lightning yang digunakan oleh Tentera Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya pada ketika ini.

Radar cross-section daripada pesawat F-22 Raptor adalah jauh lebih kecil berbanding pesawat F-35.

Dikatakan radar cross-section pesawat F-22 hanya tidak lebih sebesar seekor lebah.

Pesawat Raptor itu diselaputi dengan “top secret coating” yang membuatkan pesawat itu lebih halimunan daripada pesawat—pesawat halimunan yang lain, membolehkannya menyerap radar signature dan bukan sekadar deflect radar signature itu.

Pesawat F-22 Raptor

 

 

Klik Untuk Muat-Turun Aplikasi Defence Security Asia di Google Play Store: 

 

Selepas menamatkan produksi F-22, Amerika mengarahkan syarikat Lockheed Martin untuk meningkatkan produksi pesawat pejuang F-35 (ketiga-tiga varian A, B dan C) untuk menampung kekurangan pesawat akibat penamatan produksi Raptor itu.

Varian F-35A adalah untuk land-based, F-35B (short take-off and vertical landing –STOVL) dan F-35C untuk kegunaan di kapal-kapal pengangkut pesawat.

Amerika Syarikat merancang untuk memiliki sebanyak 2,400 pesawat F-35 (ketiga-tiga varian) untuk Tentera Udara, Tentera Laut dan Marines.

Sehingga hari ini, syarikat Lockheed Martin telah berjaya menghasilkan kira-kira 750 buat pesawat F-35 untuk digunakan oleh tentera Amerika Syarikat dan negara-negara sekutunya. 

— DSA

 

F-22featuredLockheed MartinRaptor
Comments (0)
Add Comment